Globalna kampanja poziva brendove H&M, Primark i Nike da osiguraju punu isplatu zarada u svojim lancima snabdevanja.
U toku je globalna nedelja akcije koju organizuje Clean Clothes Campaign sa ciljem da izvrši pritisak na kompanije da preuzmu odgovornost za zarade radnika i radnica u svojim lancima snabdevanja. Akcije na nekoliko desetina lokacija širom sveta pojačaće glas radnika i radnica kojima su smanjene zarade ili su ostali bez posla i bez naknade tokom pandemije. Radništvo, sindikati i ljudi koji zagovaraju prava radnika i radnica pritiskaju brendove i maloprodajne lance da se javno obavežu na to da će u potpunosti isplatiti sve ljude koji su proizvodili njihovu robu pre pandemije i da će im, ako je potrebno, isplatiti otpremnine na koje imaju pravo.
Od početka pandemije, milionima radnika i radnica u industriji odeće nisu isplaćene pune zarade ili su otpušteni bez odgovarajuće nadoknade. Istraživanje mreže Clean Clothes Campaign, objavljeno u avgustu ove godine, pokazalo je da se samo za prva tri meseca pandemije radnicima i radnicama duguje između 3,2 i 5,8 milijardi američkih dolara neisplaćenih zarada i zakonski obavezujućih nadoknada. Od juna, Clean Clothes Campaign poziva brendove i maloprodajne lance da isplate zarade koje duguju jer radništvo ne treba da plaća cenu aktuelne krize. Desetak manjih brendova već je pozitivno odgovorilo na poziv Clean Clothes Campaign #PayYourWorkers (#PlatiteRadnice). Sada je vreme da i drugi slede njihov primer, posebno velike kompanije koje imaju najveći uticaj, poput brendova H&M, Nike i Primark.
Radnica i sindikalna organizatorka u fabrici koja je dobavljač kompanije Nike, a koja je ovom prilikom želela da ostane anonimna, rekala je: “Za većinu nas je situacija s pandemijom je izuzetno teška. Sada moramo da prihvatimo smanjenje plata, dok se računi koje moramo da platimo ne smanjuju. Mnogi od nas moraju da plaćaju rate za kredit, bilo banci, zadruzi ili zelenašima. Možda se pitati, zašto imamo kredite? Pa zato što naše nadnice nikada nisu pokrivale stvarne troškove života.”
Na nekoliko desetina lokacija širom sveta, radnici i radnice, sindikalni i drugi aktivisti i aktivistkinje skrenuće tokom ove nedelje pažnju na poziciju u kojoj se danas nalaze milioni ljudi koji rade u industriji odeće i koji nisu adekvatno plaćeni za svoj rad. Glasovi radnika i radnica čuće se direktno iz zemalja poput Mjanmara i Indonezije koje obiluju problemima vezanim za uslove rada. U Evropi i Severnoj Americi aktivisti i aktivistkinje će preneti glas ovih radnika i radnica u glavne šoping zone i prodavnice vodećih svetskih brendova. Na društvenim mrežama i uživo, H&M, Primark i Nike suočiće se sa licima i glasovima radnika i radnica koje su pokušavali da ignorišu tokom poslednjih osam meseci i koji se za opstanak oslanjaju na sirotinjske zarade u okviru lanaca proizvodnje ovih brendova.
Sve tri kompanije su u proteklom kvartalu nastavile da ostvaruju znatan profit. Vlasnik Primarka, Associated British Foods, početkom novembra je prijavio dobit od jedne milijarde evra tokom 2020. godine, grupa H&M objavila je da je ostvarila dobit od oko dve i po milijardi evra tokom prethodnog kvartala, dok je Nike ostvario oko 1,3 milijarde evra neto prohoda i akcionarima isplatio 325 miliona evra u dividendama, što je 11 odsto više u odnosu na godinu ranije.
Kristi Miedema, koordinatorka CCC kampanje #PayYourWorkers, kaže: “Tokom pandemije ne možemo da organizujemo obilaske radnika i radnica ili masovne proteste kako bismo suočili centrale brendova sa kršenjima koja se dešavaju u njihovim vlastitim lancima snabdevanja. Međutim, glasove ovih radnika možemo preneti tamo gde ovi brendovi i maloprodajni lancu prodaju svoju odeću. Ove kompanije zarađuju na slabo plaćenom radu, a od početka epidemije lišavaju radnike i radnice čak i takvih niskih zarada. Sada, usred talasa novih zatvaranja, krajnje je vreme da brendovi i maloprodajni lanci osiguraju da radnici i radnice dobiju punu zaradu kako bi preživeli.”
Bojana Tamindžija, članica Centra za politike emancipacije i koordinatorka CCC za Srbiju dodaje: “U Srbiji, zahvaljujući pomoći države, do sada nije bilo masovnih otpuštanja u sektoru tekstila, kože i obuće. Međutim, u zavisnosti od toga koliko će aktuelna kriza potrajati, ostaje neizvesno šta će se dalje dešavati u pojedinim proizvodnim pogonima. Činjenica je da, s obzirom na izrazito niske zarade u ovom sektoru, radnice i radnici i ovako jedva preživljavaju, pa je sasvim izvesno da bi jedan mesec kašnjenja plata za njih značio totalnu katastrofu. Najveći broj zaposlenih u industriji tekstila, kože i obuće nema nikakvu ušteđevinu. Jednom kada prestanu da dobijaju platu egzistencija, koja je već svedena na minimum, postaje u potpunosti upitna.”
Više informacija o kampanji #PayYourWorkers i kako se u nju možete uključiti može naći klikom OVDE >>>
Pošaljite poruku velikim brednovima i pitajte ih da li radnicima u svom lancu snabdevanja isplaćuju dostojanstvenu platu za život. #PayYourWorkers poruke na Tweeter-u možete pratiti klikom OVDE >>>
Od početka novembra Centar za politike emancipacije otvara novi kanal za pomoć radnicama i radnicima u sektoru tekstila, kože i obuće. Zaposleni u navedenom sektoru koji su svedočili kršenju radnih prava ili im je potrebna bilo kakva informacija vezana za radno pravo imaju mogućnost da nam se jave popunjavanjem formulara koji se nalazi na našem sajtu i do kojeg je moguće doći klikom OVDE >>>